Wózki widłowe to niezbędne i mocno eksploatowane narzędzie pracy w wielu firmach o bardzo rożnych profilach działalności. Są one niezastąpione wszędzie tam, gdzie potrzebne jest przemieszczanie i podnoszenie znacznych ilości towarów. Użytkownicy wózków widłowych doskonale wiedzą, że jest to sprzęt, który często się zużywa. Szczególnie dotyczy to wideł, które są najbardziej na narażone na awarie, a co za tym idzie regularnie należy poddawać je przeglądom i kontrolom.
Na co zwrócić uwagę?
Widły wózków widłowych są mocno obciążane podczas pracy. Przy sprawdzaniu stanu technicznego należy im się dokładnie przyjrzeć i sprawdzić, czy nie posiadają odkształceń i pęknięć. Sprawdzić, czy zaczepy nie są starte. Należy dokonać pomiaru stopnia zużycia dolnej powierzchni wideł. Nie powinien on przekraczać 10% grubości oryginalnej, jednak nie może być większy niż 5 mm. Ocenić także należy stan trzonu i kła wideł. Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na różnicę w ułożeniu wideł względem siebie. Istotne jest, aby odchylenie powierzchni wideł względem dwóch osi nie przekraczało 0,5% długości kła lub wysokości trzonu wideł. Na koniec trzeba też przyjrzeć się, czy kąt rozwarcia wideł nie przekracza 3% wartości oryginalnej. Co robić w sytuacji gdy przegląd wskaże na usterkę w widłach? Wymienić na nowe czy może poddać regeneracji?
Kiedy regenerować?
Najmocniejszym argumentem, który przemawia za tego typu rozwiązaniem jest cena. Koszt regeneracji wideł na ogół nie przekracza połowy ceny nowych wideł, a często jest jeszcze niższy. Nie oznacza to jednak, że każde widły mogą być regenerowane. Regeneracja wideł wózków widłowych jest wskazana wtedy, kiedy stopień ich uszkodzenia nie przekracza 10%. W innym przypadku jest to nie tylko nieopłacalne, ale przede wszystkim niebezpieczne. Należy pamiętać, że widły poddawane są bardzo dużym obciążeniom, a bezpieczeństwo ludzi i towarów powinno być priorytetowe.
Wymiana
Zdarzają się jednak sytuacje, że stopień wyeksploatowania wideł jest tak duży, że nie pozostaje nic innego niż ich wymiana. Wymiana jest potrzebna, kiedy dochodzi do nadmiernego zużycia powierzchni, dużego stopnia wygięcia wideł (powyżej 10%), różnego typu uszkodzeń mechanicznych elementów wideł. Czasem wymiany wideł wymagają wózki, które mają posłużyć do pracy w innych warunkach, do obsługi innych typów towarów. Zdarza się również tak, że widły były wcześniej poddawane nieprofesjonalnym naprawom i przeróbkom, i nie można poddać ich regeneracji. Bezwzględnie należy wymienić widły, gdy są skręcone, albo uległy złamaniu. Widły nadają się także do wymiany, gdy kąt rozwarcia między nimi przekracza 3% wartości oryginalnej.
Widły są bardzo istotnym elementem wózków widłowych. To na nich spoczywa cały ciężar przewożonych towarów. Należy bardzo dbać, aby ich stan technicznych nie odbiegał od dopuszczalnych norm. Widły z niewielkimi uszkodzeniami można poddać regeneracji. Te bardziej wyeksploatowane trzeba po prostu wymienić.
0 Komentarzy