Od pewnego czasu rynek motoryzacyjny zdominowały crossovery. To samochody osobowe, które wywodzą się z segmentu typu SUV, ale mają również elementy innych segmentów nadwoziowych. Koniunktura na rynku sprawiła, że marki premium zaczęły wprowadzać modele należące do segmentu crossoverów, jednak to Kraj Kwitnącej Wiśni jest tu prekursorem, a dokładnie dwie, doceniane na całym świecie marki: Honda i Toyota. Porównamy dziś flagowe modele tych dwóch japońskich producentów w klasie crossover: Toyotę C-HR oraz Hondę HR-V.
Toyota C-HR
Toyota C-HR po raz pierwszy ujrzała światło dzienne w Paryżu w 2014 roku jako koncept, który producent chciał wprowadzić do masowej produkcji, wietrząc ogromny potencjał crossoverów na rynku. W 2015 roku we Frankfurcie ukazał się drugi model, ale oficjalna i ostateczna wersja Toyoty pojawiła się tuż przed targami w Genewie w marcu 2016 roku, a do sprzedaży trafiła pod koniec tego roku. Toyota C-HR wprowadziła rynek motoryzacyjny w osłupienie, gdyż do tej pory stylistyka aut produkowanych przez Japończyków była raczej dość zachowawcza. Crossover Toyoty charakteryzuje się przede wszystkim ogromnymi i szerokimi reflektorami z przodu i kloszami tylnych świateł, które wystają poza obrys samochodu. Dodając do tego dość wyraźnie zaznaczone tylne nadkola, spoiler i schowaną klamkę tylnych drzwi to, gdyby nie znaczek producenta, nigdy byśmy nie powiedzieli, że jest to auto wyprodukowane przez japońskiego giganta motoryzacyjnego. Do C-HR trafiły dwa różne rodzaje napędu:
- turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 116 KM i pojemności 1.2 litra, który pojawił się już wcześniej w drugiej generacji modelu Auris,
- napęd hybrydowy o pojemności 1.8 litra, który również pojawił się wcześniej w Toyocie Prius.
Crossover Toyoty trafił najpierw na rynek europejski, dokąd docierały samochody produkowane w tureckiej fabryce Toyoty, później pojawił się na rodzimym, japońskim rynku, a także trafił do USA.
Honda HR-V
Toyota ze swoim modelem CH-R dopiero raczkowała w segmencie crossoverów, gdy na rynek trafiła już druga generacja Hondy HR-V. Pierwsza generacja pojawiła się na targach w Tokio już w 1997 roku, natomiast do produkcji trafiła w 1999. Początkowo model ten był produkowany w wersji trzydrzwiowej aż do 2000 roku, gdy pojawiła się wydłużona wersja pięciodrzwiowa. Przyjęło się, że właśnie ten model zapoczątkował klasę crossoverów, jednak w tamtych czasach segment ten nie miał jeszcze takiego wzięcia i w 2006 roku, po siedmiu latach i sprzedaży 110 tyś. egzemplarzy, Honda zaprzestała produkcji.
Japoński koncern czekał aż do 2013 roku, aby wprowadzić drugą generację swojego crossovera. Na targach w stolicy Kraju Kwitnącej Wiśni pokazano nową wersję, natomiast oficjalna premiera odbyła się rok później na targach w Nowym Jorku. Druga generacja HR-V dość sporo różni się od pierwszej. Sylwetka nadwozia nawiązuje do sportowego coupe i SUV-ów. Honda HR-V wygląda dość „muskularnie”, ma dynamiczną sylwetkę i zadziwiająco przestronne wnętrze. Do wyboru mamy silniki benzynowe R4 o pojemności 1.5 litra (131 KM) lub 1.8 litra (138 KM) oraz silnik wysokoprężny R4 1.6 litra o mocy 120 KM.
Pojedynek gigantów: HR-V vs. C-HR
Oba modele pochodzą od japońskich producentów, więc z natury muszą charakteryzować się solidnością i bezawaryjnością. Jeśli chodzi o cenę, to koszt podstawowych wersji jest bardzo zbliżony. Biorąc pod uwagę C-HR z silnikiem 1.2 i HR-V z silnikiem 1.5, to Honda jest nieco lepsza jeśli chodzi o parametry. HR-V ma 15 KM więcej od rywala, setkę osiąga o prawie sekundę szybciej i ma nieznacznie większą prędkość maksymalną. Honda również bije rywala na głowę jeśli chodzi o pojemność bagażnika: 453 litrów Hondy przy 377 litrach Toyoty, a dodatkowo Honda ma niżej znajdujący się próg załadunkowy.
Jeśli chodzi o sylwetkę, to oba modele prezentują się znakomicie. Dzięki większemu przeszkleniu w Hondzie mamy lepszą widoczność co ma znaczenie na zwiększenie bezpieczeństwa w czasie jazdy. O dziwo, mimo krótszego rozstawu osi, to Honda jest przestronniejsza w środku. Odczują to zwłaszcza osoby siedzące z tyłu. W środku Toyota wygląda dość futurystycznie, co na pewno spodoba się młodszym nabywcom, za to Honda oferuje większą swobodę ruchów oraz więcej schowków na przechowywanie różnych przedmiotów.
Zwycięzca pojedynku: Honda HR-V
Ogólna jakość wykonania jest na bardzo wysokim poziomie, do czego japońskie koncerny już zdążyły nas przyzwyczaić. Oba modele charakteryzują się również niezawodnością jak na japońskie marki przystało. Biorąc jednak pod uwagę zbliżone cenowo wersje obu marek, to zwycięzcą jest Honda HR-V. Powodów jest kilka:
- więcej mocy i lepsze przyśpieszenie od Toyoty w zbliżonych wersjach obu marek,
- dużo większa pojemność bagażnika oraz lepiej umiejscowiony próg załadunkowy,
- większe przeszklenie Hondy poprawia widoczność, a co za tym idzie również bezpieczeństwo,
- większy komfort dla pasażerów.
Wyłoniliśmy więc zwycięzcę tego japońskiego pojedynku, chociaż oba modele są naprawdę warte uwagi i prezentują się świetnie. Planując zakup crossovera i decydując się na Hondę HR-V, na pewno nie będziemy żałować swojej decyzji.
0 Komentarzy