Od dawna właściciele firm dobrze wiedzą, że przekazanie spraw księgowych do profesjonalnego biura księgowego to świetny wybór. I nie ma tu znaczenia wielkość prowadzonego biznesu, z pomocy biur rachunkowych mogą korzystać zarówno jednoosobowe podmioty, jak też duże, zatrudniające kilkuset pracowników przedsiębiorstwa. Podobnie jak firmy o tradycyjnej organizacji, jak też zarządzane w nowoczesny sposób. Szczególnie te ostatnie mają świadomość zalet takiego rozwiązania i bardzo chętnie korzystają z możliwości, jakie ono daje.
Jednak sama decyzja o tym, że księgowość będzie prowadziło biuro rachunkowe to jedno, natomiast znalezienie takiego, które spełni wszystkie oczekiwania, to zupełnie inna sprawa. Prowadzenie usług księgowych jest regulowane przez odpowiednie przepisy, więc każdy podmiot chcący je wykonywać musi spełniać określone kryteria. Ale to jest jedynie wstępem do dalszej oceny, bowiem oferta poszczególnych biur może się znacznie od siebie różnić. Dlatego też najlepiej będzie znaleźć takie biuro, które z jednej strony zaspokoi wszystkie potrzeby klienta, a z drugiej zażyczy sobie za to rozsądne wynagrodzenie. Do najważniejszych czynników, które należy uwzględnić przy wyborze biura rachunkowego, zaliczają się:
Certyfikat
Pierwsza sprawa, która jest konieczna do sprawdzenia, to certyfikat ministra finansów upoważniający do prowadzenia usług rachunkowych. Brak posiadania takiego certyfikatu oznacza, że dany podmiot prowadzi działalność niezgodnie z ustawą o rachunkowości, czyli w zasadzie bezprawnie. Uprawnienia można bez problemów sprawdzić w rejestrze Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów. W czasie weryfikacji biura dobrze będzie także dowiedzieć się, czy poza posiadaniem pozwolenia prowadzi ono legalną działalność gospodarczą.
Ubezpieczenie
Ubezpieczenie to kolejna ważna kwestia, która powinna być sprawdzona przed podpisaniem umowy o współpracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2014 roku każdy podmiot świadczący usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych musi być obowiązkowo ubezpieczony. Minimalna kwota takiego ubezpieczenia uzależniona jest od zakresu wykonywanych usług, i wynosi od 5 do 15 tysięcy EURO.
Zakres świadczonych usług
Nowoczesna firma potrzebuje nowoczesnych rozwiązań, także w obszarze księgowości. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom niektóre biura proponują kompleksową obsługę swoich klientów, poza kwestiami finansowo-kadrowymi oferując również pomoc prawną czy możliwość skorzystania z wirtualnego biura. Dla wielu przedsiębiorców taka oferta jest bardzo korzystna, bowiem mają oni wszystko w jednym miejscu, a dzięki szerszemu pakietowi usług mogą również liczyć na korzystniejsze warunki finansowe.
Jakość i doświadczenie
Poziom świadczonych przez biuro usług w dużej mierze będzie zależał od tego, jakich posiada ono pracowników. Personel z niskimi kompetencjami, bez specjalistycznej wiedzy i doświadczenia to ryzyko popełnienia błędów, które mogą spowodować konieczność tłumaczenia się przed urzędem skarbowym. Biuro o profesjonalnym podejściu powinno zatrudniać kompetentnych księgowych, których umiejętności będą potwierdzone wykształceniem i odbytymi szkoleniami.
Wysokość opłat
Jest rzeczą oczywistą, że wybierając biuro mocno zwraca się uwagę na cenę, w końcu nikt nie lubi niepotrzebnie przepłacać. Trzeba jednak pamiętać że niska cena skądś się będzie brała – albo z niezbyt wysokiej jakości, albo wąskiego zakresu świadczonych usług i konieczności dopłacania za wszystko. Doświadczeni pracownicy, specjalistyczna wiedza – to wszystko musi kosztować, dlatego też cena nie powinna być głównym wyznacznikiem przy podejmowaniu decyzji.
0 Komentarzy