Spedytor jest koordynatorem, organizatorem procesów spedycyjnych, a więc podejmuje działania w imieniu oraz na rzecz klienta, zgodnie z umową, jaką z nim zawiera. Jego zadania polegają na monitorowaniu oraz koordynacji przebiegu procesu spedycyjnego, informowaniu klienta o kolejnych jego etapach, a także braniu na siebie odpowiedzialności za jego przebieg i bezpieczeństwo.
Wymagania stawiane firmom spedycyjnym
Wymagania oraz oczekiwania, jakie zleceniodawcy stawiają względem firm spedycyjnych można zamknąć w sześciu słowach, jest to:
- czas,
- koszt,
- pewność oraz niezawodność,
- elastyczność,
- dyspozycyjność.
Zdaniem zleceniodawców idealną firmą spedycyjną jest taka, która w możliwie najkrótszym czasie oraz po możliwie najniższej cenie, a także ze znaczną niezawodnością i dużą elastycznością organizuje dostarczanie towarów od dostawców do klientów, a także gwarantuje łatwy dostęp do informacji. Jest to firma, która w każdej chwili oraz w każdym miejscu może decydować o sposobie przemieszczania ładunku, zmieniać środek transportu czy czas rozpoczęcia przewozu.
Jaka jest rola firmy spedycyjnej w procesie transportu?
Rola firmy spedycyjnej w procesie transportu jest jednak bardziej złożona. Najważniejszym atutem firm spedycyjnych jest znajomość rynku transportowego oraz posiadanie dostępu do odpowiednich informacji. Spedytor jest niejako elementem integrującym cały proces transportowy, wpływa na odpowiednie jego zoptymalizowanie.
Nierzadko podczas realizowania zlecenia spedytor musi zmierzyć się z całym szeregiem zagrożeń, które towarzyszą wykonaniu powierzonego mu zadania przewozowego, jak na przykład ryzyko opóźnień. W efekcie ofiarowuje on zleceniodawcy cały potencjał organizacyjny, jakim dysponuje celem efektywnego zorganizowania procesu transportowego.
Najważniejszy jest sam proces planowania transportu, gdyż jedynie odpowiednia jego organizacja pozwala klientowi uzyskać oczekiwany zysk, a więc im lepiej firma spedycyjna zaplanuje oraz zorganizuje proces przewozowy, a także im bardziej zgodny on będzie z oczekiwaniami klientów, tym będą oni bardziej zadowoleni.
Zadaniem firmy spedycyjnej jest również minimalizacja kosztów realizacji usługi. Musi ona także zadowolić klienta, oferując organizację usług transportowych wysokiej jakości, a więc takich, dzięki którym ładunek zostanie przewieziony szybko i skutecznie. Ma zatem za zadanie takie zorganizowanie całego procesu, aby był on właściwie skoordynowany oraz przebiegał bez opóźnień. Decydujące jest tu odpowiednie rozdysponowanie środków transportu oraz dobór najlepszej trasy przewozu.
Spedytor powinien ponadto posiadać wiedzę dotyczącą prawa transportowego, dysponować doświadczeniem oraz szeroką siecią kontaktów, jaka umożliwi mu zdobywanie najkorzystniejszych okazji przewozowych dla swoich klientów. Jego zadaniem jest też sprawdzenie wiarygodności przewoźników oraz zabezpieczenia, jakim dysponują.
Czego oczekują klienci
Klienci oczekują od spedytora przede wszystkim ograniczenia kosztów transportu, skrócenia jego czasu, zagwarantowania bezpieczeństwa dla przewożonego ładunku, a także załatwienia szeregu żmudnych formalności, z jakimi taki przewóz się wiąże. Chcą, aby firma spedycyjna zajęła się nie tylko organizacją przewozu towaru, ale również jego załadunkiem, zabezpieczeniem oraz dostarczeniem na miejsce przeznaczenia.
Firmy spedycyjne realizują wiele zleceń spedycyjnych, a dzięki posiadanemu doświadczeniu są w stanie wynegocjować korzystne warunki cenowe z przewoźnikami, a także z agencjami celnymi oraz z przedsiębiorstwami, które obsługują magazyny. Często okazuje się, iż klient, mimo zatrudnienia firmy spedycyjnej poniesie w efekcie niższe koszty, wiążące się z dostawą towaru, niż gdyby podjął decyzje organizowania transportu na własną rękę.
Nic też dziwnego, iż spedytora określa się często mianem architekta transportu, ponieważ podobnie jak on, posiadając odpowiednie informacje oraz znając życzenia klientów, przeprowadza badania, na podstawie których organizuje najbardziej optymalny dla określonych warunków transport.
0 Komentarzy