Odzyskiwanie pieniędzy za zaległe faktury jest koniecznym obowiązkiem, z którym niestety od czasu do czasu boryka się większość firm. Poświęcanie zasobów na tę pracę może być frustrujące, ponieważ wymaga czasu i skupienia się na obsłudze innych klientów i doskonaleniu podstawowych kompetencji biznesowych. Ale firmy potrzebują pieniędzy, aby przetrwać, więc przedsiębiorcy robią wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić ciągły przepływ gotówki.
Według analizy Fundbox obejmującej 20 milionów faktur, 64% małych firm rutynowo cierpi z powodu opóźnień w płatnościach. Nie tylko sklepy rodzinne nie mogą sobie pozwolić na terminowe regulowanie rachunków: badanie ujawniło, że duże korporacje – takie jak McDonalds i Walmart – często potrzebują najwięcej czasu na spłatę tego, co są winne małym firmom. Co możesz zrobić, by zapobiec utracie płynności finansowej?
Ustal jasne warunki umowy
Czy na pewno Twój klient wie, kiedy należy zapłacić fakturę? Wszystkie wstępne umowy powinny jasno określać warunki, niezależnie od ustalonego czasu zapłaty. Każda faktura powinna również zawierać atrakcyjne warunki i termin płatności. Niektóre duże firmy mogą współpracować z dostawcami tylko pod określonymi warunkami finansowania, niezależnie od obowiązujących zasad. Upewnij się, że uważnie czytasz umowy z dostawcami, abyś był świadom warunków i nie tracił czasu na ściąganie należności.
Umożliw płatności online
Nie zmuszaj swojego klienta do przechodzenia przez proces przesyłania dokumentów pocztą tradycyjną. Badania FreshBooks pokazują, że klienci, którzy umożliwiają płatności on-line, otrzymują zapłatę dwukrotnie szybciej.
Zautomatyzuj przypomnienia i dodaj dodatkowe opłaty za opóźnienie
Nikt nie lubi przypominania o niezapłaconej fakturze. Automatyzacja przypomnień o opóźnionych płatnościach w dyskretny sposób poinformuje kontrahenta o powstaniu zaległości.
Wprowadź opłatę za opóźnienie w płatności
Nic tak nie motywuje jak dodatkowe odsetki za przekroczenie terminu zapłaty. Opłata za opóźnienie może być właśnie tym, co zachęci klienta do uregulowania swoich zobowiązań. Jeśli obecnie ich nie stosujesz w obsłudze niezapłaconych rachunków, musisz wysłać swoim klientom powiadomienie z informacją, że zastosujesz tę zasadę do wszystkich przyszłych umów. Należy bardzo jasno określić, jakie są opłaty za spóźnienie i jak będą naliczane. Pamiętaj, aby podać informacje o opłacie za opóźnienie na fakturach i w przypomnieniach o nich.
Zezwalaj na częściową zapłatę
Negocjacja z klientem i zezwolenie na serię częściowych płatności w uzgodnionym okresie może być rozwiązaniem korzystnym dla wszystkich. Zamiast w ogóle nie płacić z powodu braku funduszy lub innych problemów, winny może z czasem dokonywać mniejszych wpłat. Pieniądze, które są Ci należne, otrzymasz w sposób, który złagodzi wszelkie obciążenia finansowe opóźniające płatność dla Twojego klienta.
Zatrudnij windykatora do odzyskiwania pieniędzy za niezapłacone faktury
Czasami odzyskiwanie środków z niezapłaconych faktur będzie wymagało zatrudnienia windykatora. Umieszczenie zaległego rachunku na drodze windykacji to powszechna praktyka wśród małych przedsiębiorstw. Firma windykacyjna wie, co robi, jeśli chodzi o odzyskiwanie długów i będzie nieustannie kontaktować się z klientem, dopóki nie otrzymasz płatności. Należy pamiętać, że jej pracownicy najczęściej otrzymują wynagrodzenie w formie prowizji od pozyskanych kwot.
Postępowanie sądowe
Jeśli uważasz, że w celu uzyskania należności konieczne może być podjęcie kroków prawnych, musisz wysłać potwierdzone przypomnienie o płatności. Będzie to dowód Twoich prób skontaktowania się z klientem w celu odzyskania należności. Warto pamiętać, że już sama informacja o zamiarze podjęcia kroków prawnych może być doskonałym bodźcem motywującym kontrahenta do zapłaty zobowiązania.
0 Komentarzy