Jak podkreślają specjaliści w dziedzinie komunikologii stosowanej, czyli dziedziny nauki zajmującej się maksymalnie skutecznym przekazem informacji, wizualizacja danych jest nie tylko sposobem na podanie samych danych, ale przede wszystkim uruchamia ona tak zwane myślenie wizualne. Polega ono na budowaniu w wyobraźni (a na poziomie neuronalnym w połączeniach pomiędzy komórkami nerwowymi) struktur skojarzeniowych. Upraszczając: dane zwizualizowane zmieniają nasze myślenie tworząc sieci skojarzeń, które następnie nie tylko służą lepszemu pamiętaniu treści, ale i wpływają na podejmowane przez nas decyzje i wygłaszana opinie o świecie i sobie.
Skuteczny przekaz
Dziś wizualizacja danych i jej zagadnienia zajmują m.in. analityków biznesu, wykorzystujących dorobek neuronauk w dziedzinie modelowania poprzez przekaz wizualny. Obraz, infografika, chmura tagów lub schematy kołowe czy słupkowe, są nie tylko metodami przedstawiania zebranych i przetworzonych danych, ale służą też skutecznemu prognozowaniu i projektowaniu innowacji biznesowych. Czy tego chcemy, czy nie, obraz jest bodźcem uruchamiającym szereg naszych procesów poznawczych, dlatego dobre zarządzanie wizualnością to droga do skutecznego zarządzania myśleniem. Dynamiczne wykresy, interaktywne mapy myśli, schematy wizualne pod każdą z możliwych postaci estetycznych są znacznie skuteczniejsze niż przekaz werbalny. Słowa nie mają tak silnej zdolności angażowania zmysłów jak obrazy, gdyż ewolucyjnie pojawiły się one znacznie później niż zmysł wzroku. Pod tym względem wciąż niewiele różnimy się od naszych przodków. Warto zdać sobie sprawę z tego atawizmu, projektując strategie biznesowe przy pomocy wizualizacji danych.
FlexiReporting i optymalizacja wizualizacji danych
Dorobek naukowy w dziedzinie raportowania i modelowania w oparciu o skuteczną wizualizację danych zaadaptowany został z powodzeniem w systemie FlexiReporting. Pozwala on na monitorowanie i raportowanie kluczowych informacji przydatnych menedżerom każdego szczebla.
Model efektywności firmy, w każdym z jej obszarów działania, od efektywności finansowej do zarządzania kadrami wykorzystuje dorobek nowoczesnej wizualizacji danych, automatyzując raportowanie finansowe i zarządcze firmy. Zaawansowane funkcje modelowania biznesowego, które stały się podstawą działania systemu FlexiReporting, integrują wszystkie bazy danych o firmie i umożliwiają tworzenie ich wizualnych modeli, czyli najprościej mówiąc: zarysowują stan obecny działania firmy, w każdym z jej kluczowych obszarów.
Zintegrowane procesy planistyczne, a więc określenie całościowego modelu budżetowania firmy umożliwiają wizualizację jej strategii rozwoju wraz z oszacowaniem czynników ryzyka i szans biznesowych. To zaskakujące, jak wiele rozwiązań wykorzystywanych i zastosowanych w systemie FlexiReporting nawiązuje do dorobku nauk o wizualizacji, w których obrazowanie danych jest również elementem prognozowania możliwych ścieżek rozwoju firmy, z pełną kontrolą jej stanu obecnego. System FlexiReporting respektuje standardy Buisness Intelligence (BI) i jednocześnie przekracza je w dziedzinach modelowania, planowania, konsolidacji, wielowalutowości, a nawet raportowania w różnych opcjach rachunkowości.
Każdy analityk wie, jak istotne jest poprawne zagregowanie danych i przedstawienie informacji w sposób, który pozwoli na wyciągnięcie jasnych wniosków. Na ich podstawie łatwiej będzie podjąć kluczowe dla rozwoju firmy decyzje. FlexiReporting korzysta z wielu możliwości graficznego przedstawiania danych, dzięki czemu ich interpretacja jest łatwiejsza i bardziej przyjazna dla menedżerów.
Inspirowane: Flexisolutions.pl – systemy business intelligence
0 Komentarzy