Aromamarketing to innymi słowy marketing zapachowy wykorzystywany jako jedna z technik marketingowych, mająca na celu wpłynięcie na emocje klienta, a co za tym idzie pozyskanie go jako kupującego oferowany towar czy usługi.
Krótka historia
Początki aromamarketingu sięgają lat 90. Początkowo aromamarketing stosowały firmy i sklepy w Stanach Zjednoczonych i w Australii. Zauważono, że można pozyskać przewagę nad innymi przedsiębiorstwami konkurencyjnymi na rynku poprzez zastosowanie różnego rodzaju zapachów, a nawet specjalnie tworzonych mieszanin zapachowych. Do Polski aromamarketing dotarł dopiero w 2006 roku i wzbudziło to ogromne zdziwienie, bo nie wprowadziły go sklepy czy firmy, ale kina. W trakcie premiery filmu „Jasminum” Jana Jakuba Kolskiego w Warszawie został rozpylony w sali kinowej zapach jaśminu. Efekt był doskonały.
Czy warto stosować aromamarketing?
Węch pozwala na szybkie skojarzenie zapachu z miejscem czy sytuacją. Specjaliści od marketingu szybko wykorzystali tę wiedzę podczas budowania dobrego wizerunku firmy i użyciu zapachu jako poważnego argumentu w różnorodnych negocjacjach. Powodem jest fakt, iż zmysł węchu połączony jest z tym elementem mózgu, który odpowiedzialny jest za emocje. Stąd aromomarketing świetnie się sprawdza przy wpływaniu na podejmowanie oczekiwanych decyzji, ale również przy motywowaniu pracowników do pracy, a więc wpływa na jakość wykonywanych obowiązków. Badania wykazują, że przyjemny zapachy sprawiają, że klienci pozostają w sklepie średnio o 15,9% więcej czasu, postanowienie zakupu wzrasta o 14,8%, a obrót sklepu powiększa się o 6%. Jedna z firm z branży samochodowej ogłosiła, że po rozpyleniu cytrynowego zapachu w sali montażowej, ilość usterek wynikających z błędu ludzi pracujących na tejże hali zmniejszyła się o 30%
Jak stosować aromomarketing?
Ważne jest, by przeanalizować na jakiej grupie odbiorców będzie on stosowany (na przykład średni wiek tej grupy, płeć oraz, co zamierzamy sprzedać klientom). Zapach rozpylamy przy pomocy specjalnych dozowników zwanych aromadyfuzorami. Należy również pamiętać, że aromomarketing nie ogranicza się jedynie do rozpylania określonych zapachów czy specjalnie przygotowywanych mieszanek zapachów w pomieszczeniach firmy. To także dbałość, by ten zapach unosił się przy korzystaniu przez klientów na przykład z materiałów reklamowych.
Dobór zapachu
To bardzo ważny i istotny proces, gdyż musimy wziąć pod uwagę wiele elementów. Prócz wyżej wymienionych czynników zapach musi współgrać z innymi działaniami marketingu, jak chociażby wystrój wnętrza i sposób ubierania się, zachowywania pracowników.
Czego się możemy spodziewać?
Dobrze zastosowany aromomarketing może spowodować wzrost sprzedaży produktów, ponowną chęć zakupu produktu lub usługi, zwiększyć wydajność i jakość pracy, poprawić jakość powietrza w pomieszczeniach, poprawić nastrój, samopoczucie i obniżyć poziom stresu.
Inspiracja: Aromaemka.pl – Marketing zapachowy – zapachy do sklepów.
0 Komentarzy