Niezależnie od tego, czy uczymy się języka od podstaw, czy pragniemy uzyskać wyższy poziom w konkretnym obszarze językowym, prawdopodobnie, w którymś momencie poczujemy, że stoimy w miejscu. Może to wynikać przykładowo z braku regularności, niskiej motywacji czy frustracji związanej z niedostatecznymi efektami. W wielu przypadkach źródłem problemu jest też nieprawidłowo określony cel. Narzędziem, które pomoże sprecyzować nasze dążenia, w taki sposób, aby poziom motywacji utrzymywał się na stale wysokim poziomie, jest metoda SMART.
Na czym polega metoda SMART?
Metoda SMART to koncepcja powszechnie stosowana w zarządzaniu, a konkretnie w planowaniu celów związanych z działalnością danego przedsiębiorstwa. Teoria zakłada, że cele należy ustalać z uwzględnieniem pięciu podstawowych kryteriów. Dzięki temu szanse na ich realizację znacząco rosną. Cel określony w zgodzie z metodą SMART powinien być:
- specyficzny (specific),
- mierzalny (measurable),
- osiągalny (achievable),
- istotny (relevant),
- określony w czasie (time-bound).
Uniwersalność wspomnianej koncepcji sprawiła, że jej założenia sprawdzają się nie tylko na gruncie zarządzania przedsiębiorstwem, ale też w planowaniu własnych, prywatnych celów, takich jak nauka języka angielskiego.
SMART a nauka języka angielskiego, czyli jak określić cel, żeby nasze wysiłki przyniosły pożądane efekty?
Jasny cel językowy to po prostu konkretna umiejętność, którą nabędziemy, jeśli nasz plan zostanie zrealizowany. Nie formułujmy więc celu, który brzmi „nauczę się języka angielskiego”, tylko doprecyzujmy, na czym taka nauka miałaby polegać. Precyzyjne cele to przykładowo nauczenie się 150 phrasal verbs, ukończenie kursu języka angielskiego czy opanowanie słownictwa związanego z daną specjalizacją.
Aby zatroszczyć się o kwestię mierzalności celu, musimy określić jednostki, którymi będziemy się posługiwać i zaplanować, w jakich ramach czasowych każda z nich zostanie przyswojona. Taką jednostką może być przykładowo jedno słówko. Mierzalny cel językowy zakładałby więc np. naukę pięciu słówek dziennie. W tym miejscu warto nadmienić, że uporządkowanie procesu nauki pozwoli na bieżąco kontrolować, w jakim stopniu realizujemy plan.
Osiągalny cel sprawia, że pozostajemy zmotywowani, ale jednocześnie nie jesteśmy nadmiernie obciążeni nauką. Prawdopodobnie nie wytrwamy zbyt długo w postanowieniu, które zakłada naukę języka angielskiego przez 3 godziny dziennie lub przyswajanie 400 słówek tygodniowo. Początkowy entuzjazm szybko zniknie, a każdorazowe niepowodzenie sprawi, że coraz trudniej będzie nam wracać do nauki. Plan zakładający przyswajanie mniejszej partii materiału to bardzo łatwy sposób na utrzymanie wysokiego poziomu motywacji. Mniej wysiłku kosztować nas bowiem będzie rozpoczęcie nauki, a stosunkowo szybko realizowane cele zagwarantują zadowolenie i entuzjazm.
Nauka języka angielskiego przebiega skuteczniej, jeśli posiadamy istotny dla nas cel. Chęć poznania nowych ludzi podczas wakacyjnego odpoczynku, lepsza posada, przeczytanie ulubionej książki w oryginalnej wersji językowej – wszystkie te cele są silnie zindywidualizowane i bliski sercu uczącej się osoby.
Ostatnia kwestia to precyzyjne określenie czasu, w którym cel ma zostać zrealizowany. Zapobiegnie to przesuwaniu planów w nieskończoność. Warto podkreślić, że własny deadline może być niezwykle motywujący nie tylko w kwestii drobnych przedsięwzięć (np. do końca miesiąca nauczę się 100 słówek związanych z kulturą i sztuką), jak i dalekosiężnych planów (np. do stycznia 2021 ukończę dwa kursy języka angielskiego).
Utrzymywanie wysokiego poziomu motywacji to klucz do wydajnej nauki języka obcego. Niestety nawet najbardziej zaangażowane jednostki po pewnym czasie mogą odczuwać syndrom wypalenia. Metoda SMART skutecznie temu przeciwdziała. Dzięki prostocie i wygodzie stosowania wspomnianej formuły motywacja do nauki języka angielskiego.
0 Komentarzy